Inschrijven en éénmalige actualisatie vanaf 18 maart 2024 via het Centraal InschrijvingsRegister

Nieuwe kandidaat? Wil je inschrijven voor een sociale woning?

Dat gebeurt sinds 18 maart 2024 niet meer via Ons Onderdak, maar online via het Centraal Inschrijvingsregister (CIR). Het CIR s een online databank die alle inschrijvingen voor sociale huurwoningen in heel Vlaanderen verzamelt. Wonen in Vlaanderen beheert deze databank.

Om je in te schrijven, ga je naar www.vlaanderen.be/sociaalhuren. Hou je itsme app (itsme.be) of e-ID met pincode bij de hand. Hierop vind je alle info over het CIR en instructievideo’s. Je kan het CIR openen vanop je smartphone en tablet, maar dit werkt niet zo goed. Doe het dus via een computer.
Ook als je al bij Ons Onderdak woont en je wil verhuizen, gebeurt dit via het CIR.

Bestaande kandidaat? Was je reeds ingeschreven en is Ons Onderdak beheerder van jouw dossier volgens het CIR?

Dan is het noodzakelijk dat je je inschrijving in het CIR bevestigt, zo niet loop je het risico geschrapt te worden van de wachtlijst.
Om je hieraan te herinneren, krijg je tussen april en juni 2024 een actualisatiebrief van ons. Daarin staat hoe je jouw dossier kan bevestigen in het CIR, als je dit nog niet deed. Ook kan het zijn dat we nog andere documenten van jou nodig hebben om jouw dossier op punt te zetten. Alle instructies staan in de brief. Uiteraard hoef je de actualisatiebrief niet afwachten en mag je nu reeds jouw dossier bevestigen.

Wat als ik mijn dossier niet bevestig en/of de nodige documenten niet tijdig bezorg?

Het is heel belangrijk dat je jouw dossier bevestigt en/of de nodige documenten tijdig bezorgt. Doe je dit niet binnen de termijn in de actualisatiebrief? Dan sturen we je nog een herinneringsbrief. Bevestig je ook dan niet (tijdig), dan wordt je effectief geschrapt van de wachtlijst.

Ik wil online bevestigen, maar heb geen itsme en ik ben de pincode van mijn e-ID kwijt.

  • Installeer itsme via de website www.itsme.be.
    Voel je je wat onzeker om itsme zelf te installeren? De digibanken in ons werkingsgebied willen je hiermee zeker helpen!
    Je dossier herbevestigen/aanpassen mogen de medewerkers daar niet.
  • Pincode e-ID Je kan een nieuwe pincode aanvragen.
    Wanneer je een nieuwe pincode voor je e-ID wil aanvragen kan je hier nakijken hoe je eigen gemeente hiervoor te werk gaat.

Ik kan mijn inschrijving niet online bevestigen.

Je bent onzeker om je dossier online te bevestigen… Het lukt je niet om jouw dossier online te bevestigen… Je hebt geen computer…
Geen paniek! Probeer de volgende hulplijnen:

  • Vraag hulp aan familie of een vriend.
  • Maak een afspraak bij Ons Onderdak. Je kan een afspraak maken door te bellen naar 057/219 220.
  • Laat je helpen door jouw maatschappelijk werker. Heb je geen maatschappelijk werker, geen probleem. Hier hebben we een overzicht van welzijnsdiensten die jou willen helpen.
  • Bezorg aan Ons Onderdak je ondertekende volmacht die bij jouw actualisatiebrief zit. Hiermee kan je Ons Onderdak toestemming geven om jouw dossier te bevestigen en je dossier op jouw vraag aan te passen. Alle info staat in de actualisatiebrief die je zal ontvangen.

Heb je nog vragen over je kandidaten dossier?

Bel Ons Onderdak op 057 219 220 of stuur een e-mail naar kandidaten@onsonderdak.be.