Info over huren2024-03-11T16:12:38+01:00

Wanneer kan je huren bij Ons Onderdak?

Je kan je inschrijven als jij en je partner (gehuwde) of feitelijke of wettelijke samenwoner met wie je wil samenwonen in de sociale huurwoning aan de volgende 5 voorwaarden voldoen:

Je bent 18 jaar of ouder

Als je jonger bent dan 18 jaar kan je toch inschrijven in 3 gevallen:

  • Als je ontvoogd bent (dat betekent dat je wettelijk geen ouders of familieleden hebt die voor je zorgen).
  • Je zelfstandig begeleid woont.
  • Je zelfstandig wil gaan wonen en een erkende dienst je hierin begeleidt.

Je voldoet aan de inkomensvoorwaarde

We moeten weten wat je gezinsinkomen is. Hiervoor kijken we naar het “gezamenlijk belastbaar inkomen” dat staat op het meest recente aanslagbiljet van de belastingen (maximum drie jaar oud) van jou en je partner. Als op het aanslagbiljet ook een “afzonderlijk belastbaar inkomen” staat, tellen we dat ook mee.

Ook volgende zaken die niet op het aanslagbiljet staan, tellen we mee als dit er is: inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT), leefloon en van belasting vrijgestelde beroepsinkomsten uit het buitenland of verworven bij een Europese of internationale instelling.

Binnen 1 gezin zijn verschillende inkomensjaren mogelijk, maar we indexeren ze allemaal naar het huidige jaar.

Je kan maar inschrijven als het gezinsinkomen niet meer bedraagt dan:

  • 29.515 euro als je een alleenstaande bent zonder personen ten laste
  • 31.987 euro als je een alleenstaande persoon met een beperking bent
  • 44.270 euro in alle andere gevallen, plus 2.475 euro per persoon ten laste

Een persoon ten laste betekent:

  • Een minderjarig kind dat op jouw adres is ingeschreven is of een kind voor wie kinderbijslag wordt uitbetaald.
  • Jouw minderjarig kind dat regelmatig bij jou verblijft of voor wie kinderbijslag wordt uitbetaald.
  • Iemand die erkend is met een ernstige beperking (= invaliditeit van ten minste 66 %).

Als jouw inkomen de inkomensgrens overschrijdt of als niemand een inkomen heeft, dan kijken we naar jouw huidig inkomen.

Je bent geen eigenaar van een woning of een bouwgrond

Je mag geen woning of bouwgrond in volle of gedeeltelijke eigendom hebben.

Je mag ook geen woning of bouwgrond volledig of gedeeltelijk in vruchtgebruik, erfpacht of opstal hebben of hebben gegeven.

Als je als zaakvoerder, bestuurder of aandeelhouder een woning of een bouwgrond in een vennootschap hebt gebracht, kan je ook geen woning huren bij Ons Onderdak.

Er zijn enkele uitzonderingen:

  • Je woning is onbewoonbaar of ongeschikt verklaard. Dit gebeurde maximaal 2 maanden voor uw inschrijving.
  • Je woning is onaangepast aan uw fysieke beperking.
  • Je hebt een handicap en komt in aanmerking voor een ADL-woning.
  • Je hebt een woning in een ruimtelijke bestemmingszone in België waar wonen niet mag (zoals een campingverblijf).
  • Je verliest het beheer van uw woning door een collectieve schuldenregeling of een faillissement.
  • Je hebt een eigendom met een (ex-)partner die de woning niet mee gaat bewonen.
  • Je hebt een woning of bouwgrond gedeeltelijk in eigendom(srecht) kosteloos verworven, bijvoorbeeld via een erfenis of schenking.

Je bent ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister

Je bent ingeschreven in het bevolkingsregister, het vreemdelingenregister of je beschikt over een referentieadres (bijvoorbeeld bij het OCMW of het CAW).

Je voldoet aan de middelentoets

Je mag niet te veel vermogen hebben op je spaar-, betaal-, termijn -en effectenrekeningen. Deze mogen een bepaalde grens niet overschrijden. Deze grens komt overeen met de bestaande inkomensgrens (zie hoger).

Hoe kan je inschrijven?

Surf naar www.vlaanderen.be/sociaalhuren.
Op deze website vind je de nodige info hoe je dat precies kan doen.

Hou alvast volgende bij de hand:

  • ID-kaart
  • Pincode ID
  • Of de app Itsme op je telefoon (itsme.be)

Ben je wat onzeker om dit zelf te doen of wil je graag hulp, maak een afspraak op het telefoonnummer 057 219 220.  Hou je rijksregisternummer bij de hand.
We zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u en van 13u tot 16u, op dinsdag tot 18u.

Veelgestelde vragen over huren

Ik ben ingeschreven voor een sociale huurwoning. Wat nu?2021-10-18T10:54:57+02:00

Als jouw inschrijving in orde is, sta je op de wachtlijst. Een medewerker zal je contacteren wanneer het jouw beurt is voor een woonst. In de lijst van veelgestelde vragen vind je alvast heel wat antwoorden op mogelijke vragen. Heb je nog een andere vraag, contacteer ons via 057 219 220 of info@onsonderdak.be.

Ontvang ik na mijn inschrijving nog een inschrijvingsbewijs?2021-10-18T10:56:11+02:00

Ja! Uiterlijk enkele maanden na je inschrijving, sturen we je een inschrijvingsbewijs per post naar het adres dat je opgaf. Hierin staat nuttige informatie over jouw inschrijving: inschrijvingsdatum, inschrijvingsnummer, de voorkeuren die je opgaf,…

Hoelang moet ik wachten op een sociale huurwoning?2021-10-18T10:56:35+02:00

Dit is moeilijk te voorspellen, want dit hangt af van heel wat factoren: ontvangen we veel opzeggen voor de woonsten die je vraagt, staan er veel kandidaat-huurders voor je, zijn er kandidaat-huurders met een voorrang,…

Wat is mijn plaats op de wachtlijst?2021-10-18T10:57:56+02:00

Ben je al een tijdje ingeschreven, dan mag je je plaats op de wachtlijst vragen via mail of telefoon.

Je kan ook het openbaar inschrijvingsregister komen inkijken elke dinsdag en donderdag, telkens van 9 tot 12 uur in de voormiddag. We raden aan om hiervoor een afspraak te maken.

Tip: hou steeds je inschrijvingsnummer of rijksregisternummer bij de hand wanneer je contact met ons opneemt.

Kan ik mijn voorkeuren of opties op elk ogenblik wijzigen?2021-10-25T13:56:08+02:00

Nee! Je kan dit enkel bij een actualisering (om de twee jaar) of omwille van gegronde redenen die je niet kon melden bij de inschrijving of bij de laatste actualisering. Gegronde redenen zijn bijvoorbeeld een wijziging in je gezinssamenstelling, een medische problematiek,…

Het is dan ook heel belangrijk bij je inschrijving enkel voorkeuren te vragen die je ook echt ziet zitten.

Is het belangrijk dat ik Ons Onderdak op de hoogte breng van wijzigingen?2021-10-18T10:58:22+02:00

Ja! Laat ons steeds weten als iets aan je dossier wijzigt: bijvoorbeeld je gezinssamenstelling is gewijzigd, je bent verhuisd, je hebt een nieuw gsmnummer of e-mailadres, je woning werd onbewoonbaar- of ongeschikt verklaard… Zo is je dossier steeds correct.

Ik sta samen met mijn partner ingeschreven, maar we zijn uit mekaar. Wat nu?2021-10-18T10:58:51+02:00

Neem met ons contact op. Als jullie beiden ingeschreven willen blijven, kunnen jullie het dossier ontdubbelen. Ontdubbelen betekent dat jullie beiden apart ingeschreven blijven, zonder verlies van wachttijd.

Ik krijg een brief van Ons Onderdak met daarop “actualisatie”. Wat is dit?2021-10-18T10:59:18+02:00

In elk oneven jaar gaan we jouw dossier actualiseren, dit betekent nazien. We sturen jou een brief met daarin informatie over je inkomen en gezinssamenstelling waarover we op dat moment beschikken. Je kan hierbij je voorkeuren (= opties) wijzigen.

Reageer zeker tijdig op deze brief, je loopt anders het risico van de wachtlijst geschrapt te worden!

Als bij een actualisatie blijkt dat jouw inkomen te hoog is, sturen we je een brief dat je geschrapt wordt, tenzij je binnen de 15 werkdagen kan aantonen dat je huidig inkomen wel onder de grens ligt.

Wat als ik niet meer ingeschreven wil zijn?2023-01-20T11:44:24+01:00

Dan kan je je steeds laten schrappen, door het schrappingsformulier in te vullen, te ondertekenen en terug te bezorgen aan Ons Onderdak.

Download het schrappingsformulier

Ik krijg een aanbod van een sociale huurwoning. Wat nu?2021-10-18T12:00:42+02:00

Een aanbod zal steeds voldoen aan de door jouw opgegeven voorkeuren (= opties). In de lijst van veelgestelde vragen vind je alvast heel wat antwoorden op mogelijke vragen. Heb je nog een andere vraag, contacteer ons via 057 219 220 of info@onsonderdak.be

Hoe word ik gecontacteerd als ik een aanbod krijg?2021-10-18T12:02:47+02:00

Als we een sociale huurwoning voor je hebben, sturen we je een brief. Alle nuttige info staat in deze brief: het adres, wanneer de woonst vermoedelijk vrij is, een voorlopige huurprijsberekening,…

Als we over je telefoon of e-mailadres beschikken, contacteren we je bovendien ook langs die weg.

Wat moet ik doen als ik een aanbod krijg?2021-10-18T12:03:26+02:00

Heel simpel: volg de instructies die in de brief staan. Belangrijk is om zo snel mogelijk te reageren! Je hebt maar een bepaalde termijn om te reageren. De termijn staat steeds vermeld in de brief.

Wat is het gevolg als ik een valabel aanbod weiger?2021-10-18T12:04:20+02:00

Als dit je eerste aanbod is, dan kan je op dat moment je voorkeuren wijzigen. Je hebt nog recht op een tweede aanbod. Je kan ook aanduiden of je binnen de eerste 3 maanden opnieuw een aanbod wenst indien er 1 beschikbaar zou zijn. Als je dat niet aanduidt, volgt een tweede aanbod ten vroegste na 3 maanden.

Als dit je tweede aanbod is, dan word je geschrapt. Je ontvangt nog een bevestigingsbrief dat je geschrapt bent.

Wat is het gevolg als ik niet of te laat reageer op een valabel aanbod?2021-10-18T12:09:01+02:00

Als dit je eerste aanbod is, dan wordt dit aanzien als een weigering. Je hebt nog recht op een tweede aanbod. Een tweede aanbod volgt ten vroegste na 3 maanden.

Als dit je tweede aanbod is, dan word je geschrapt. Je ontvangt nog een bevestigingsbrief dat je geschrapt bent.

Ik ontvang momenteel een huurpremie of huursubsidie, heeft het weigeren van een aanbod gevolgen?2021-10-18T12:09:40+02:00

Ja! Er is wel een verschil tussen de huurpremie en de huursubsidie.

Na het weigeren van een eerste valabel aanbod, verlies je al je huurpremie. Een huursubsidie daarentegen zal je pas verliezen als je geschrapt wordt van de wachtlijst.

Ik wil het aanbod aanvaarden. Wat nu?2021-10-18T12:12:13+02:00

Als je het aanbod van woonst wil aanvaarden, laat dit zo snel mogelijk aan Ons Onderdak weten. In de lijst van veelgestelde vragen vind je alvast heel wat antwoorden op mogelijke vragen. Heb je nog een andere vraag, contacteer ons via 057 219 220 of info@onsonderdak.be

Voorlopige aanvaarding

Als je na bezichtiging van de sociale huurwoning aan ons laat weten de sociale huurwoning te willen huren, dan vragen we je langs te komen om het aanbod voorlopig te aanvaarden.

Controle toelatingsvoorwaarden

Na de voorlopige aanvaarding, controleren we of jij en je partner (gehuwde) of feitelijke of wettelijke samenwoner met wie je wil samenwonen in de sociale huurwoning voldoen aan de toelatingsvoorwaarden. Dit zijn dezelfde als de inschrijvingsvoorwaarden.

Blijkt dat je niet voldoet aan de toelatingsvoorwaarden, dan krijg je het aanbod niet en word je geschrapt van de wachtlijst.

Is alles in orde, dan is het aanbod definitief voor jou. Dit betekent dat je dan met een gerust hart je huidige huurwoning mag opzeggen.

Onze medewerkers zullen jou vervolgens verder helpen bij de ondertekening van het huurcontract, regeling van de huurwaarborg, plaatsbeschrijving en sleuteloverhandiging.

Wat moet je als nieuwe huurder allemaal regelen?2021-10-25T13:57:38+02:00

Als nieuwe huurder moet je een aantal zaken zelf regelen om in orde te zijn. De medewerkers lichten je dit grondig toe en geven je ook een brochure mee.

Download de brochure voor nieuwe huurders

Geregistreerde huurcontract

Wanneer je bij de medewerker het huurcontract ondertekent, dan krijg je op dat moment een kopie ervan mee. Vervolgens gaan wij je ondertekende huurcontract registreren. Na je verhuis komt een medewerker langs op kennismakingsbezoek en geeft hierbij ook je geregistreerde huurcontract af.

Hoe zit de huurwaarborg in mekaar en worden er kosten plaatsbeschrijving aangerekend?2023-01-20T11:33:05+01:00

De huurwaarborg bedraagt 2 keer de basishuurprijs met een maximumbedrag van 1.111 euro. De huurwaarborg kan je in 1 keer betalen, maar ook in schijven (6, 12 of 18 maanden). Betaal je in schijven dan wordt er wel een administratieve vergoeding aangerekend van 14 euro. Er zijn nog mogelijkheden, deze kan een medewerker gerust aan jou uitleggen.

De huurwaarborg wordt op het einde van de huur terugbetaald. Eventuele achterstallige huur, herstellingskosten,… worden van de huurwaarborg afgetrokken.

Bij de start van het huurcontract wordt een tegensprekelijke plaatsbeschrijving opgemaakt. Dit kost de huurder 38 euro.

Welke verzekeringen moet ik afsluiten?2021-10-18T13:40:21+02:00

Bij Ons Onderdak hoef je zelf geen brandverzekering af te sluiten, dit regelen wij voor je. Je betaalt hiervoor maandelijks een klein stukje in de huurlasten.

Je inboedel wordt echter niet door Ons Onderdak verzekerd. We raden je dan ook aan een inboedelverzekering af te sluiten!

Wie is huurder?2021-10-18T13:40:53+02:00

Huurders zijn enkel jij en je partner (gehuwde) of feitelijke of wettelijke samenwoner met wie je in de sociale huurwoning samenwoont.

Dit heeft tot gevolg dat andere personen die in je sociale huurwoning verblijven, nooit blijvend in de sociale huurwoning kunnen blijven wonen eenmaal er geen huurder meer in de sociale huurwoning woont.

Wat is de duurtijd van mijn huurcontract ?2021-10-25T14:01:55+02:00

Je huurcontract wordt voor 9 jaar afgesloten. In je huurcontract leggen we de rechten en verplichtingen tussen huurder en verhuurder vast.

Na 9 jaar kijken we 2 voorwaarden na:

Is je inkomen te hoog?

Je gezinsinkomen mag maximaal 25 % boven de inkomensgrens liggen.

Heb je 2 verhuisaanbiedingen geweigerd indien je woning te groot is?

Is het antwoord 2 keer nee, dan mag je nog eens 3 jaar in de woning blijven wonen. In alle andere situaties doen we extra controles en kan het zelfs zijn dat je huurcontract stopt.

Sloot je een huurcontract af voor 1 maart 2017? Dan blijft het een huurcontract van onbepaalde duur. Ook in bepaalde andere gevallen zullen we toch nog een huurcontract van onbepaalde duur met je afsluiten.

Hoe zit dat met mijn huurprijs?2023-01-20T11:36:08+01:00

Je moet je huurprijs uiterlijk tegen de 10de van de lopende maand te betalen. We raden je aan een bestendige opdracht in te stellen.

Jouw gezinssituatie, jouw inkomen en het type woning bepaalt de maandelijkse huurprijs. Meer info over de berekeningswijze van je huurprijs vind je hier: Huurprijs_2023

Je huurprijs wordt jaarlijks op 1 januari aangepast, maar tussentijdse wijzigingen zijn mogelijk:

  • als jij of een gezinslid met pensioen gaat, verhuist of overlijdt.
  • als je gezinsinkomen 3 opeenvolgende maanden gemiddeld 20 % lager is dan het inkomen waarmee de huurprijs werd berekend.
  • als een bijkomende persoon je woning betrekt, wiens inkomen meetelt voor de huurprijs.

Bij tussentijdse wijzigingen, is het aan jou als huurder om ons hiervan op de hoogte te brengen.

Wat moet ik doen als huurder?2023-03-22T11:11:56+01:00

Bij het ondertekenen van je huurcontract gaan we alles grondig met je overlopen. Alvast enkele verplichtingen op een rijtje:

Kan ik mijn woning verkopen?2021-10-18T11:09:57+02:00

Je moet Ons Onderdak contacteren als je van plan bent om het huis dat je bij Ons Onderdak gekocht hebt zelf te verkopen, in vruchtgebruik te geven of te verhuren als jijzelf of jouw wettelijke erfgenaam minder dan 20 jaar in het huis woont. In dit geval kan Ons Onderdak de woning wederinkopen of een schadevergoeding vorderen.

Er is iets kapot in mijn woning, wat moet ik doen?2023-01-20T13:41:44+01:00

Raadpleeg je brochure Ziezo, onderhoud en herstellingen aan de woning.

Hierin staat wanneer je zelf moet instaan voor de herstelling of Ons Onderdak of de firma Six. Vind je het niet terug of twijfel je, neem contact op via 057 219 220 of info@onsonderdak.be.

De firma Six kan je bereiken via 051 31 20 12.

De laatste huurder overlijdt, wat nu?2021-10-18T13:58:15+02:00

Bij overlijden van de laatste huurder, vragen we dat een nabestaande ons hierover contacteert en een overlijdensakte bezorgt.

Het huurcontract wordt in dat geval van rechtswege beëindigd op het einde van de tweede maand na het overlijden van de laatste huurder. Dit betekent dat als de laatste huurder bijvoorbeeld overlijdt in oktober, de huur voor de maanden november en december nog betaald moet worden.

Ik wil mijn huurcontract opzeggen, hoe doe ik dat?2023-03-22T10:53:19+01:00

Als jij én je echtgeno(o)t(e), wettelijke samenwonende of feitelijk samenwonende partner, de woning willen verlaten dan kan dit op elk moment per aangetekende brief. Jullie moeten beiden de opzeg ondertekenen!

Hier vind je een model van opzeg: Opzegbrief huurders

De opzegtermijn bedraagt 3 maanden. De opzeg gaat in op de eerste dag volgend op de maand waarin de opzegbrief toekomt bij Ons Onderdak (datum poststempel telt). Dit betekent dus dat als je bijvoorbeeld in oktober je aangetekende brief aan ons bezorgd, je nog de maanden november, december en januari moet betalen.

Je hebt de keuze tussen een opzegtermijn van 1 maand of 3 maanden bij opname in een woonzorgcentrum of indien je gebruik maakt van woonondersteuning bij een aanbieder van niet rechtstreeks toegankelijke zorg of ondersteuning. Een attest hiervan moet bij de opzeg worden gevoegd.

Ik wil mijn huurwoning kopen?2023-01-20T11:42:12+01:00

Dit zal jammer genoeg niet kunnen, omdat wij wegens het moratorium tot en met 31/12/2027 geen verhuurbare sociale huurwoningen mogen verkopen.

Ik heb een klacht. Wat kan ik doen?2023-11-02T11:03:23+01:00

Je kan een e-mail sturen naar info@onsonderdak.be of een brief sturen naar Ons Onderdak ter attentie van klachtenbehandelaar Isabelle Meersseman (Ter Waarde 65 te 8900 Ieper).

Wanneer je vindt dat je klacht geen gevolg krijgt of onvoldoende gehoor krijgt, kan je een beroep doen op de Vlaamse Ombudsdienst.
De Vlaamse Ombudsdienst kan je bereiken via info@vlaamseombudsdienst.be of via 02 552 48 48 of via 1700 (gratis nummer) of via Leuvenseweg 86 te 1000 Brussel.

Ga naar de bovenkant